• Index
  •  » Gry
  •  » Age of Conan 2009 Hyborian Adventures

#1 2009-02-16 18:17:11

Wisnia

2nd Admin

13900383
Call me!
Skąd: Igloo
Zarejestrowany: 2009-02-15
Posty: 19
Punktów :   

Age of Conan 2009 Hyborian Adventures

"Cage of Conan ; )"

Od premiery oryginalnej wersji gry minęły już niemalże dwa kwartały. To w świecie gier MMO okres wystarczająco długi, by móc pokusić się o ocenę każdego chyba tytułu. W tym wszakże wypadku sprawa jest nieco bardziej skomplikowana, gdyż oceniać będziemy jednocześnie mającą już osiem miesięcy grę oraz wydaną zaledwie kilka dni temu polską jej edycję.

Premiera Age of Conan była w ubiegłym jednym z najbardziej oczekiwanych wydarzeń w świecie MMO. Tytuł zapowiadany był jako niemalże rewolucja w gatunku, zarówno pod względem rozwiązań w mechanice i konstrukcji rozgrywki, jak i możliwości graficznych silnika. Szybko okazało się jednak, że wiele obiecanych elementów rozgrywki nie znalazło się w ogóle w pierwszym wydaniu gry, co w szczególności dotknęło bardzo rozbudowanych w pierwotnych założeniach treści PvP.

Gra była również - co oczywiście wyszło na jaw dopiero po dość długim czasie rozgrywki - mocno zabugowana, zdarzały się choćby takie "kwiatki" jak niedziałające atuty. Choć od samego początku z zadziwiającą regularnością (tuż po premierze nawet dwa razy w tygodniu) pojawiały się kolejne patche, lista raportowanych przez graczy błędów rosła z każdym dniem. Wciąż brakowało też części zawartości, której dodanie przekładane było z tygodnia na tydzień. Z czasem jednak - mówimy o ostatnich kilku miesiącach - do gry zaczęło trafiać coraz więcej brakujących elementów, łącznie z nowymi lokacjami dla wysokopoziomowych postaci, czy choćby długo wyczekiwanym systemem karania permanentnych gankerów. Co prawda nie wszystko od początku działało tak jak powinno, niemniej Age of Conan zaczęło powoli przypominać grę, którą obiecano nam kilka miesięcy wcześniej.

Premiera polskiej wersji gry miała mieć początkowo miejsce w drugiej połowie 2008 roku, jednakże prawdopodobnie w związku z nadchodzącymi sporymi aktualizacjami zdecydowano się przenieść ją na początek obecnego roku i wydać jako uzupełnioną i poprawioną wersję 2009. Oznacza to, że polscy gracze otrzymali produkt dużo bardziej dopracowany i znacznie pełniejszy niż premierowa edycja gry, dodatkowo w pełni zlokalizowany. Tym, co miało w szczególny sposób przyciągnąć graczy do polskiej edycji Age of Conan, jest również niższy niż dla pozostałych użytkowników miesięczny abonament oraz dedykowane naszym graczom serwery. Oczywiście jednocześnie obiecano pełne techniczne wsparcie dla naszej wersji gry, czyli ukazywanie się nowych patchy w tym samym terminie, w którym ma mieć miejsce ich premiera na Zachodzie. Zanim jednak przyjrzymy się bliżej tym aspektom polskiego wydania, słów kilka o samej grze.

Naszą przygodę zaczynamy w tajemniczych okolicznościach, wyrzuceni przez morze na tropikalnej plaży, niemalże całkowicie pozbawieni ekwipunku i... pamięci. Szybko okazuje się, że byliśmy "ładunkiem" niewolniczej galery, a plaża znajduje się na wyspie Tortage, niemalże u wrót tej pirackiej stolicy. Nasze ciało przyozdobione jest dziwnym znakiem, przywodzącym na myśl tajemne rytuały stygijskich magów. Z pomocą niejakiego Kalanthesa i dysponującej tajemną wiedzą Nadini, powoli odkrywamy tajemnice swojego pochodzenia oraz jednocześnie wplątani zostajemy w aferę szpiegowską. Bardzo szybko okazuje się, że to jedynie czubek góry lodowej, a my sami możemy wkrótce odegrać decydującą rolę w walce z... Wątek fabularny jest w grze wyjątkowo jak na ten gatunek rozbudowany i choć czasami sprawia wrażenie mocno naciąganego, całkiem dobrze spełnia swoją rolę, zwiększając imersję w świat przedstawiony.

Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na kolejny, praktycznie niespotykany w grach MMO element - na terenie Tortage, gdzie spędzimy czas do przynajmniej 20 poziomu doświadczenia, wszystkie dialogi bohaterów niezależnych są w pełni udźwiękowione i zlokalizowane. Co najważniejsze, poziom polskiego dubbingu bardzo pozytywnie zaskakuje. Trafimy co prawda na kilka błędów czy źle dobranych do postaci głosów, jednak ogólne wrażenie jest wyjątkowo dobre. Po opuszczeniu Tortage dubbingowane są już tylko niektóre, przede wszystkim kluczowe postaci, wciąż jednak kwestie dialogowe pozostają bardzo rozbudowane i klimatyczne.

Sporo zadań składa się z przynajmniej kilku etapów, większość wszakże oparta jest ostatecznie na klasycznym schemacie: zabij - podnieś - zbierz - przynieś. Na pochwałę zasługuje dziennik zadań i jego współpraca z mapą - w bardzo prosty sposób możemy sprawdzać i filtrować zadania, a znaczniki zazwyczaj wyjątkowo precyzyjnie określają położenie kluczowych bohaterów niezależnych czy powiązany z zadaniem obszar. W zależności od poziomu naszej postaci i jej możliwości zadania podświetlane są różnicującymi ich poziom trudności kolorami, zaś te wymagające pomocy drużyny oznaczone zostały specjalną ikonką.

Oczywiście jak w każdej z gier MMORPG za wykonane zadania i pokonane potwory otrzymujemy punkty doświadczenia, które pozwalają nam na osiąganie coraz to wyższych poziomów. Awanse przekładają się z kolei na zwiększanie naszych atrybutów i statystyk oraz pule punktów, które możemy rozdysponować wedle własnego uznania na umiejętności oraz atuty. Po szczegóły dotyczące tych aspektów mechaniki pozwolimy sobie odesłać do kolejnych dni naszego tygodnia z grą AoC 2009 PL, warto tu wszakże wspomnieć o tym, iż system jest dość mocno rozbudowany i kilkuwarstwowy. Pozwala to na stworzenie nawet w obrębie danej klasy bardzo różnych i unikalnych postaci.

Do swej dyspozycji otrzymujemy dwanaście klas bohaterów, podzielonych na cztery archetypy: Mag, Żołnierz, Łotr i Kapłan. Choć nazwy te sugerują bardzo klasyczny podział, wiele jest tutaj klas hybrydowych, łączących w sobie różne cechy i taktyki - przykładem może być Herold Xotli, który jest zarówno doskonałym magiem, jak i świetnym wojownikiem, dobrze radzącym sobie z dwuręcznym mieczem. Tutaj jedna istotna uwaga dotycząca balansu klas - mimo panującej powszechnie opinii o zbytniej sile klas czarujących, Funcom na przestrzeni miesięcy często jeszcze bardziej pogłębiał tę różnicę. Co prawda na polskim serwerze może nie odgrywać to aż tak znaczącej roli, jednak warto zwrócić uwagę również i na ten aspekt.

W bardzo ciekawy i oryginalny sposób została w Age of Conan rozwiązana walka wręcz, opierająca się na sekwencjach ciosów łączonych w tak zwane kombinacje. Zamiast aktywować jak w innych tytułach atak jednym przyciskiem, aby uzyskać zakładany efekt, musimy tutaj wykonać w odpowiedniej kolejności nawet do kilku ciosów. Sprawia to, że walka postaciami melee jest przynajmniej początkowo dość trudna i wymaga przyzwyczajenia się do nowego systemu. Oczywiście na naszą skuteczność wpływa w znacznym stopniu posiadany przez nas ekwipunek czy uzbrojenie. W chwili obecnej w grze dostępny jest już całkiem spory wachlarz uzbrojenia i pancerzy, łącznie ze specjalnymi setami przeznaczonymi dla poszczególnych klas postaci. Działa również targ, na którym możemy kupować bądź też wystawiać posiadane przez nas, zbędne przedmioty i materiały. Jednym z największych problemów pierwszych miesięcy zabawy w AoC był fatalnie zabugowany crafting, czyli możliwość tworzenia własnych przedmiotów. W chwili obecnej większość problemów została usunięta, a kolejne patche dokładają nowe elementy do tego i tak bardzo mocno rozbudowanego elementu rozgrywki.

Age of Conan to jednak nie tylko walka z bohaterami niezależnymi i mobami, ale przede wszystkim tryb PvP, czyli pojedynki między graczami, czy nawet międzyklanowe wojny o miasta i twierdze. W zależności od typu serwera możemy działania takie prowadzić w specjalnie przeznaczonych do tego instancjach (PvE) lub też na każdym terenie, poza największymi miastami (PvP). Szczególnie ważnym elementem rozgrywki jest możliwość zbudowania przez gildie własnego miasta oraz jego rozbudowa i obrona; posiadanie własnej twierdzy wiąże się bowiem z ryzykiem najazdu przez "konkurencję". Ten element gry początkowo również był pełen błędów, jednak kolejne poprawki usunęły dużą ich część.

Zalety: Bardzo dużo błędów poprawionych w stosunku do wersji pierwotnej; sukcesywnie uzupełniana i dodawana nowy zawartość; bardzo dobra oprawa graficzna i rewelacyjna muzyka; oferujący wiele możliwości system rozwoju postaci; rozbudowane rzemiosło; howardowski klimat; możliwość budowy miast i system oblężeń; bardzo dobra polonizacja; opłata abonamentowa.

Wady: Wciąż dyskusyjny balans poszczególnych klas; nadal dają się zauważyć błędy wymagające jak najszybszych poprawek; aby cieszyć się przyzwoitą grafiką wymaga mocnego sprzętu; brak polskiego serwera PvP.

I jak zwykle gameplay:


http://r9.fodey.com/2066/fcb5ab224f2b4611a2a8d279f67fc4ec.0.gif

Offline

 
  • Index
  •  » Gry
  •  » Age of Conan 2009 Hyborian Adventures

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.granarutorpg.pun.pl www.opowiadaniasf.pun.pl www.vanilla.pun.pl www.grupa9.pun.pl www.worldrock.pun.pl